Aihearkisto: Muu

Design Markkinat la 9.2 klo 10-16

Design markkinat  9.2.2013

Tapahtuman feisbooksivu

Designmarkkinat järjestetään uudessa c/oMALSKIn tilassa Kulmakadulla nyt ensimmäistä kertaa. Lähimuotoilua ja taidekäsityötä lähes 30 myyjän voimin, kahvio ja yhteisöllisen tilateoksen tekoa. Vapaa pääsy!

Raahaudun paikalle ja roudaan vuoden mittaan kertyneitä puuesineitä myyntiartikkeleiksi. Kesän koivunäyttelyn jäämistöstä ainakin tuohisia rannekoruja ja korvakoruja. Uusia puisia ”nappi”korviksia. Sekalainen satsi kippoja ja muuta puusta puuhasteltua käyttö- ja taide-esineistöä. Tervetuloa paikalle!

Korvakorut - jalava, omenapuu ja pähkinä

Share

Lahtelaista väriä Juhla Mokka -mainokseen

52. Juhla Mokka -kädentaitaja on mallipuuseppä Esa Niiranen. 29.1 Pauligin sivuilla julkaistun tiedotteen mukaan varsinaiset sivut ovat aukeamassa perjantaina 1.2

DSC_7029.JPG

Niiranen on erikoistunut käsintehtyihin skeittilaudan dekkeihin, yllä kuva tuohi pohjaisista dekeistä, viime kesän koivuaiheisen näyttelyn ständeiltä. Esan sivut löytyy osoitteesta http://www.uniqdesign.fi Pieni teaserikin luvassa olevasta mainoksesta löytyi Youtubesta, enemmän varmasti lisää kun kampanja pyörähtää käyntiin. Odottelemme pahvi-Esoja paikallisiin marketteihin 🙂

Nämä Juhla Mokan kädentaitaja -mainokset ovat tavoittaneet minutkin jo ihan pikkupoikana. Esimmäinen kädentaitaja on valittu jo vuonna 1979. Puuseppänä muistan vielä varsin hyvin Uolevi Nurmen esiintymisen. Mainosten järkkymätön lämminhenkinen tunnelma ja käsityöperinteen buustaaminen on ollut mieleen painuvaa. Vaikka netin videopalveluun onkin joukko aihetta parodioivia videoita ilmaantunutkin, niin siltikään nämä eivät ole teennäisiä tai ylitseampuvia. Pitäähän sitä käsityöläisen olla edes jollain asteella ylpeä tekemisistään.

Pauligilla on ehkä havaittavissa eräänlaista kasvojen kohotusta, vihaiset linnut lensivät papupusseihin viime syksynä ja nyt kulmakunnan ”paha poika” Skeittari on kelpuutettu kahvimannekiiniksi. Brändäystä, imagomarkkinointia jne.. kaikkea kivaa isossa maailmassa. Toivon ja uskon että Esan esiintymisellä tässä yhteydessä on vaikutusta mm. nuorisoon joka pohtii uravalintojaan. Puuseppien koulutus kun on ollut viimeaikoina hieman liipaisimella, ehkä tästä löytyy alalle lisää nostetta. Pelkkää riemua ja rakkauttahan tämä puun kanssa työskentely on.

Share

Lahen Elmu

Lahden elävän musiikin yhdistys järjesti toiminnanavauskonserttinsa lauantaina Finlandia-klubilla. Hankin lippuni jo hyvissä ajoin ennakkoon levykauppa Äxästä kepeään 15e hintaan. Luvassahan oli varsin maittava nippu kotimaisia ”lähi” artisteja/yhtyeitä. Klubin lavalle kapusivat Ilpo Kaikkonen, DFF, Raaka-aine, Jodarok, Part Time Killer, Damngod sekä Gloria Morti. Artistien välissä musiikkitarjonnasta vastasivat Loiva-klubin DJ:t. Tapahtuma alkoi jo 18:00 ja kesti aina puoleenyöhön saakka, itse taivuin paikalle vasta kuulemaan muutaman pakenevan soinnun Raaka-aineen aktista. Idoli-Ilpo sekä DFF jäi osaltani ikävä kyllä vallan paitsioon.

Lahen Elmu

Hemmetin hienoahan on että tätä toimintaa virkistellään Lahdessa. Yhdistyksen jäsenmäärä lienee nousussa, itsekkin maksoin 10e jäsenmaksun, onhan kyseessä asia jota pitää olla tukemassa. Vielä puuttuu vain keikoilla kävijät, ehkäpä nuoriso on vaivihkaa opetettu vieraantumaan keikoilla käymisestä. Ehkä tarjonnan lisääntyessä, myös valaistuneisuus livemusiikin viihteellisestä arvosta nousee ja tv sekä erilaiset videopeli tarjonnat menettävät merkitystään nuorisomme ajankuluna. Omaa nuoruuttani kun mietin, aika kului harrastusten parissa, ulkona. Tätä nykyä on kai helpompaa ja huolettomampaa istuttaa muksut tv:n ääreen ja konsolin ohjaimeen. Tällöin vältytään altistamasta lapsia ja nuoria sosiaalisen ulkomaailman paheille. Aika näyttänee miten elävänmusiikin maailma piristyy alueellaamme.

Gloria Morti

Tapahtumaan palatakseni; KEikat oli aikataulutettu varsin tiiviisti n. puolen tunnnin vetoihin n. puolentunnin väliajoin. Aikataulut pitivät, ongelmia ei tuntunut olevan. Musiikki toimi ja siltä osin tunnelma ja tarjonta oli vallan loistavaa. Mitään järjestyshäiriöitä ei ollut havaittavissa, harmittavasti reilu 600 henkeä vetävä Finlandia-klubi oli varsin autiona. En lähtenyt laskemaan päälukua, mutta eipä taidettu paljoa yli 100 hengen mennä. Bändejä ajatellen olisi väkeä suvainnut olla enemmänkin paikalla, mutta jos se yhtään lohduttaa, niin ainakin itse henkilökohtaisesti pidin kuulemastani.

Seuraavia kekkereitä odotellessa.

Share

Seripainon alkeiset

Silkkipaino eli seripaino on painomenetelmä, jossa väri painetaan kehykseen pingotetun seulakankaan läpi painopinnalle. Painopinnaksi kelpaa melkeinpä mikä vain, ja väreinä voidaan käyttää hyvin laajaa repertuaaria. Menetelmä perustuu seulakankaan kykyyn läpäistä värejä, joiden asemointia painopinnalla rajoitetaan kaaviolla. Siirrytään suoraan tähän pienimuotoiseen testaukseen aiheen parissa..

Seripainetut t-paidat

Työstin kuvankäsittely ohjelmalla mieluisen kuvan ja tulostin sen kaaviopaperille. Leikkasin halutut kohdat pois saadakseni sapluunan. Terävä askarteluveitsi on tässä hommassa vallan ehdoton. Joskin tämä käytössäni ollut pitkäteräinen malli ei pyöreitä muotoja veistä ihan parhaiten. Painopinnoiksi olin varannut pari t-paita sekä vaneria. Puulle painaminen on varmasti jatkossakin sellaista jota pitää koettaa jalostaa eteenpäin.

Kaavion eli sapluunan leikkaus

Seula näyttää tältä, kun kaavio on sen pohjaan jämähtänyt. Sapluuna siis asetetaan painopinnalle ja seula sen päälle. Väri levitetään seulalle ja raakelilla väri painetaan seulan läpi painopinnalle. Kun ollaan siinä uskossa että väri on välittynyt seulan läpi haluttuun kohteeseen, voidaan seula poistaa pinnalta ja tarkastaa vahingot.

Seula, painamisen jälkeen

Seulan poistamisen jälkeen tarvitsee kuvaa jossain määrin korjata. Tässä tapauksessa pienellä pensselillä maalasin kohdat, jotka kaavion kasassa pysymisen vuoksi oli ”silloitettava”. Toinen tapa olisi ollut asemoida kankaalle kaikki nuo sisäkkäiset sapluunan osat, kuten A-kirjaimen tuo pikku kolmio, jne. Väreinä käytin kangasvärejä, jotka vaativat kuivuttuaan vielä silittämisen silitysraudalla. Tämän jälkeen niiden pitäisi kestää 40 asteen konepesua, nähtäväksi jää pitääkö tämä paikkaansa.

Painetun kuva korjaus / viimeistely

Puulle painaminen tapahtuu samoin kuin kankaallekkin, puun syykuvio ja mahdollinen epätasaisuus antaa oman ainutlaatuisuutensa painettavalle kuvalle.

Vanerille painettu

Share