MUUTTUNUT SAHAUSAIKATAULU:
Keskiviikko 3.4. 10-17 Sahan asennus, sahausta ja taapelointia
Torstai 4.4. 10-17 Sahausta ja taapelointia
Raksa -messuilla piti luonnollisesti osallistua arvontoihin, tällä kertaa onni oli myötä ja arpalankesi allekirjoittaneelle. Kuusakosken osastolle olin yhteystietoni auliista luovuttanut, kera vastauksen kierrätys aiheiseen kysymykseen. Kuusakosken osasto valittiin messujen parhaaksi osastoksi.

Kierrätys on vuosi vuodelta oleellisempaa, ja uudet sovellutukset jäteen hyötyköytössä mm. energian muuttamiseksi ovatkin ensiarvoisen tärkeitä. Syntyvän jätteen määrä on kasvanut kehityksen myötä aivan hirmuista vauhtia, eikä kuluttamiseen painottuva nyky-yhteiskuntamme tältä osin juurikaan tellustamme säästele. Omassa työssäni käytän uusiutuvaa luonnonvaraa, puuta, jonka uusiutuminen ei sekään ole itsestäänselvyys. Maailmalla on esimerkkejä loppuun hakatuista puuvarannoista, onkin hyvä muistaa että jokaisen luonnosta poistuneen elävän organismin tilalle tulisi mielellään kasvattaa uutta tai luoda mahdollisuus uudelle. Jätteet ja rikkinäiset korjauskelvottomat laitteet kierrätykseen ja täten osaavien käsien kautta hyötykäyttöön. Jonkin verran sitä pääsee itsekkin ajoittain jatkamaan vanhojen huonekalujen elinvuosia, tai jopa luomaan ns. re-designia jossa vanhasta tulee uutta. Vaikkapa kaapelikelasta pöytä.
Kahvitauolla voi kivasti tabletilla vaikka surffailla ja lueskella lisää kierrätyksestä.

Vuosi 2012 on pitkälti lakaistu jo unholaan, mutta Woodismin osalta vuosi oli varsin tapahtumarikas ja antoisa. Vuoden mittaan ripotellut tapahtumat, messut ja näyttelyt saivat arvoisensa kliimaksin kun ammattitaitoinen joukkomme kalusti Suomen metsäkeskuksen uudet tilat Lahdessa. Näin jokavuotisen kevätpäivän sahauksen lähestyessä kiiri mieleeni mm. loppukesän workshop Helsingin kaupungintalon Virka Gallerian sisäpihalla. Piha ja puistopuun ”huostaanottoa” siis jatketaan tänäkin keväänä ja muutamien vuosien päästä näistäkin valmistuu kalusteita, toivottavasti johonkin julkiseen tilaan jossa useammat ihmiset pääsevät niistä nauttimaan.
Metsäkeskuksen sisustussuunnittelun laatijana toimi itseoikeutetusti Tapio Anttila, woodism -henkeen suunnitellut aula-, tauko-, neukkari-, yms kalusteet toteutettiin suunnitelmien pohjalta juurikin piha- ja puistopuita hyödyntäen. Kalusteet ovat uniikkeja ja täysin vertaansa vailla, puun tuntua ei ole peitelty. Joulukuun alussa tilat avattiin ja kuuleman mukaan sisustuksesta on kovasti pidetty. Alla pienimuotoinen kuvagalleria.
[print_gllr id=1223]
Kutsu tuottaa näyttely Helsingin kaupungintalon Virka Galleriaan oli ehdottomasti yksi kesän kohokohtia. Oli ilo työstää hyvää puuta, jolla oli oma tarinansa takanaan. Sainkin työstää erittäin makeita jalava lankkuja Timo Suutarin ja Tapio anttilan suunnitelmien pohjalta. Näyttelyn kalusteet olivat esillä vielä syksyn Olo’Muoto messuilla Lahdessa sekä tämän vuoden helmikuussa Korpilahdella Höyry-galleriassa. Kiinnostuneille tiedoksi, näyttelyihin tuotettua esineistöä on edelleen myytävänä, ja joitakin malleja myös valmistetaan tilauksesta. Eikä mikään estä kyselemästä oman uniikin pihapuutuotteen suunnittelua ja valmistustakaan. Lisätietoa Woodism.fi.
[print_gllr id=483]

Osoitteesta Savontie 409, 15230 Lahti, löytyy vallan mainio ruoka/kahvi paikka. Pika Kievari, American style diner. Kiinteistönä toimii vanha huoltoasema Savontien varresta, eli tuttavallisemmin vanhan Heinolantien varresta. Palan matkaa golfkentän ja Viuhan tienhaaran jälkeen. Paikka on suhteellisen uusi ja internetistä varsin kapeasti löytyy tietoa, mutta paljonhan selviää kun ajaa hurauttaa paikalle ja käy nauttimassa vaikka hampurilaisaterian. Sisusta on, noh Amerikkalaishenkinen muutamin Ikea-kalustein ryhditettynä, vaikka Ruotsalaisen ”huonekalu” jätin tuotteille isoa arvoa en laitakkaan, niin eipä ne silti Pika Kievarin arvoa alenna. Erittäin viihtyisä paikka, sanoisin. Aiheeseen kuuluvan tunnelman kruunasi rock’n’roll musiikki, voin hyvin kuvitella kauniina kesäiltana pihan täyteen jenkkiautoja, torttutukkia ja kellohameita.
Ruokalista oli sopivan kattava aina kasvisvaihtoehdoista lähtien. Hampurilaista, ateriana kahta eri kokoa, burritoa, sormiruokaa jne jne.. Ja Pitää todeta että erittäin maittavaa oli. Lohiburgerin söin ja kalaruokien vankkumattomana fanina totesin kyseisen tuotteen olevan varsin maittavaa. Pesi mennen tullen monen muun pikaruokalan kalaburgerit. Aterian yhteydessä tulleet ranskalaiset olivat hyvät, ei sellaiset laiheliini tikkuperunat joita monissa paikoissa tarjotaan. Ateria tarjoiltiin kitaran muotoisesta metallilanka vadista, joka oli vuorattu ”sanomalehtipaperilla”.

Aakkosasemien ketjutyyliin kyllästyneille tällainen vanhojen ”pikateiden” levähdyskeidas on mukava piriste. Sijaintihan on melko syrjäinen, mutta eiköhän tuotakin tietä pitkin edelleen jokusia autoja kulje, ja mahdollisesti kun paikan maine kiirii, niin poikkeavien määrä saattaapi lisääntyä. Voin hyvillä mielin suositella poikkeamaan, ruoka oli erittäin hyvää, normaalihintaista ja tunnelma aivan mahtava.

Kuluvan vuoden Roosterfestit on saatu päätökseen. Lavalle oli buukattu melko mielenkiintoinen nippu kotimaisia hc-pumppuja. Ennakkotiedot orkestereista on aina olleet hieman eläväisiä, näin tälläkin kertaa. Asiaa ehkä auttaisi seurata tarkemmin oikeita lähteitä esiintyjien suhteen. Mutta eipä siitä sen enempää, paikanpäällä oli paikkansa pitävä lista illan esiintyjistä. Perjantaina saavuin paikalle ensimmäisen bändin jo soittaessa, M.O.R.A. on kahdella naisvokalistilla ryyditetty hc-pumppu Helsingistä. Onneksi internet mahdollistaa erittäin nopean väylän päästä käsiksi aiheisiin jotka jäävät polttelemaan mieltä. Joten alkuillasta parin vedon jälkeen varsin hyväksi todettu orkesteri on näin jälkikäteen vahvistettu todeksi. Perjantaina lavalle kipusivat vielä No second thought, Cutdown, Out of breath sekä No one is safe. Kovaa tykitystä oli tarjolla ja erittäin paljon oli väkeä ilmaantunut paikalle.
Lauantaina homma jatkui, Torvi oli taas täpösen täynnä. Esiintyjä kaartina Zyprexa, Lifeless Vomit, Juggling Jugulars, Part Time Killer sekä Rattus, ja meno oli vähintään yhtä kovaa kuin edellisenä iltana. Tällä kertaa otin vuoroa aikaisemman bussin ja saavuin paikalle juuri ajoissa ennen Zyprexan aloitusta. Lifeless Vomitin keikkaa mainostettiin onetime reunion show:na, eli toistaiseksi viimeistä kertaa lauteilla. Illan ensimmäisestä melodisemmasta setistä vastasi Juggling Jugulars, oli se vaan livenäkin kovaa. Punk-elinkautinen dokumetti Juggling Jugularsista on nähtävissä Indietaivaassa. Lahtelaista osaamista pönkitti osaltaan taas Part Time Killer kovilla ralleillaan, musiikkia jota jaksaa vielä himassakin kuunnella. Päivän päätti Rattus, jonka alkutaipale lyötyy jo 70-luvun lopulta. Ja hyvin toimii edelleen. Viikonlopusta jäi kokonaisuudessa erittäin positiivinen mieli ja usko suomalaiseen musiikki osaamiseen sen kuin vahvistui. Seuraavaa Roosteria odotellessa pitää kuunnella levyjä, joita pari kappaletta tarttui paikalta mukaan, muutaman paidan kaverina.