Aihearkisto: Muu

Kun kiskot ei riitä

Kiskot
Lahden Rautatieharrastajat Topparoikka ry järjesti mittavan elokuvaillan Kino Iiriksessä sunnuntaina 1.4. Kiskojen viemää -käsiohjelmasta selvisi, että kolmeen noin tunnin mittaiseen näytökseen mahtui mukaan yhteensä 14 lyhytfilmiä. Henkilökohtaisesti en myönnä oirehtivani minkään sortin junahulluudesta, vaikka viime kesänä museojunaa kävinkin Ahtialan rataosuudella bongaamassa useampaankin otteeseen. Jo hyvissäajoin varhaislapsuudessa olen saanut ensikosketukset rautateihin, kun kesäisin mummolassa vieraillessamme olimme alati valppaina läheiseltä tasoristeykseltä kuuluvalle etusoitolle. Tuolloin oli vielä sen verran aikaa, että vikkelillä jaloilla ennätti ihastelemaan jo laskeutuneiden puomien takana lipuvaa junaa.
Niinisalo tasoristeys Taulunojantie
Niinisalon tasoristeys, lähes yhtä muuttumattomana kuin lapsuuden seepian hohtoisissa muistoissa.

Näytös 1
Suuri junaryöstö – mustavalkoinen mykkäelokuva, aloitti elokuvakimaran. Melkoisen lystikäshän tuo 1903 vuoden teos oli, sopivasti hauskuuttava. Tunnelma olikin jo varsin vapautunut kun toisena kuvapätkänä pyörähti Topparoikan esittelypätkä, joka kertoi uutteran yhdistyksen työstä rautatiemuistojemme säilyttämisen hyväksi. Radanrakentajien hautausmaa taas kertoi karun totuuden kiskojen hinnasta, kukapa olisi uskonut, että radan rakentaminen olisi aikoinaan vaatinut sankoin joukoin myös ihmishenkiä. Neljäs esitys, Yöjuna taas aiheutti katsomossa jollekin tai mahdollisesti joillekin, yöjunissa matkustavien väistämättömän kohtalon. Puolivälissä filmiä alkoi katsomosta kantautua suhteettoman raskaita hengitysääniä, eikä filmin loppuessa ollut epäilystäkään siitä, että napakat aplodit toimivat varmasti oivana herätyskellona. Kieltämättä Yöjuna oli suhteettoman tylsä, aiemmin nähtyihin esityksiin verrattuna. Junamatkan hurmaa päätteli ensimmäisen näytöksen ja se olikin koko illan loistavin pätkä. Aivan uskomattoman mukavasti tarinoitu.

Vaunut

Näytös 2
Sen enempää filmejä erittelemättä, teemana oli ammattikuvan muutos. 1950-luvulta aina 2000-luvulle tultaessa on rautateillä koettu suuria muutoksia. Tänä vuonna rautatiet juhlivat 150 vuotista historiaansa suomessa, vielä 50 vuotta sitten voidaan sanoa alan kukoistaneen ja työllistäneen tuhansia ihmisiä. Pasilan konepaja oli esillä kolmessa videoinnissa 1975, 1991 ja 2002. Muutos noiden vuosien välillä on varsin dramaattinen, pistääkin pakosta miettimään, että onko se kehityksen hinta, että työvoimaa ei enää tarvita samassa määrin kuin ennen.

Pikku-Jumbo

Näytös 3
Päivän päättänyt reilun tunnin setti olikin sitten varsin pitkälle vain alan harrastajia palvelevaa. Mässäilyä ja fiilistelyä höyryvetureilla. Hauskin kohta olikin höyryvetureiden kiihdytyskilpailut. Höyryvetureista vain jokunen on enää jäljellä, joten onhan niissä sitä nostalgiaa. Eikä käy kieltäminen etteikö hv:n vihellys ja puksutus saisi ihan erilaisia fiiliksiä aikaan kuin suht äänettömästi laiturille lipuva intercity. Ihmisrodulla on ollut tapana koettaa säilyttää jälkipolville edes joitain paloja historiaa, valitettavasti vain harvalla on siitä huolimatta mahdollisuus niitä päästä todellisuudessa näkemään. Vaikka onhan meillä nykyisessä tietoyhteiskunnassa useita erilaisia mahdollisuuksia säilöä näitä kallisarvoisia asioita tuleville polville ja saattaa ne nähtäviksi ja tietoisuuteen. Vain menneistä voi ottaa opiksi.

Lopuksi vielä museojuna Pikku-Jumbo vetopuuhissa viime kesänä.

Share

Kevätpäivän sahaus

Kevätpäivän sahaus 2012
Kevätpäivän sahaus Pro puu keskuksella alkoi tänään aurinkoisissa merkeissä, muutenkin ilmasto suosi ulkopuuhastelua koko päivän. Edellä olevasta linkistä tarkempaa informaatiota aiheesta.

Ilmassa oli aamusta lähtien puun tuoksua, vasta sahattu puu jaksaa yllättää luonteellaan. Piha- ja puistopuissa on myös luonnetta, aivan erilaista tavaraa kuin puutavaraliikkeen hyllyiltä löytyy. Tänään sahatuista pölleistä ei tainnut olla yksikään lajikkeelleen tyypillinen oppikirjamalli, vaan kaikista löytyi jotain pikku ”vikaa”. Aivan ensiluokkaisen kaunista ja inspiroivaa puusepän materiaalia. Sormet syhyten ja pää ideoista täyttyen lankku toisensa jälkeen päätyi taapeliin.
Kevätpäivän sahaus 2012 Saarnilankut

Herkutellaan vielä lähikuvalla, pitäisi yrittää muistaa kiikuttaa parempaa kuvauskalustoa tällaisiin tapahtumiin.

Kevätpäivän sahaus 2012 Saarnilankut

Ja vielä hieman videota sahasta toiminnassa.

Share

Piipahdus verstaalla

Kuluneella viikolla päätin pikaisesti piipahtaa Pro puun verstaalla hieman valmistelemassa yhtä projektia. WDC-vuosi on polkaistu käyntiin ja sillä rintamalla on yhtä ja toista tapahtumaa menossa ja tulossa. Tälläerää olen aloitellut hyvinkin mielenkiintoista aherrusta soittimien parissa. Puu soi, on puusoitinprojektin nimi, joka on osa Savi ja puu kaupungissa -hanketta. (Lisää hankkeesta.)

Itse en koskaan ole instrumenttien soittotaitoa jaksanut opetella, muutamaan otteeseen kitaraa ja rumpuja kokeillut, mutta silloin nuorena poikasena ei kyseinen homma niin paljoa kiinnostanut. Tällaisen sisäisen kiinnostuksen kaikkeen joskus tehtyyn omaavana yksilönä, olen toki haaveillut useampaan otteeseen jonkin soittimen rakentamisesta. Nyt tähän soitinprojektiin lupauduttuani olen ahminut youtuben kattavaa arkistoa ihmisen rakentamista soittimista. Heti alkuun oli selvää että lyömäsoitin sekä kielisoitin olisi ehdottomasti must wanted -listalla. Pajupillejä tehdessä on tullut pikkuisen raapaistua jo puhallinsoitin genreäkin, ja olisihan sielläkin monia varsin kiinnostavia kapineita tarjolla. Perus materiaaliksi luonnollisesti on valikoitunut puu, jota tässä on muutenkin tullut jonkin asteisella menestyksellä työstettyä. Aloittelin siis kasaamaan runkoa jonkinlaista rumpua varten. Ohessa muutamalla kuvalla höystettynä ensimmäiset työvaiheet.

Saarnilankun sahaus
1. Puuksi valikoitui saarni, erittäin kaunis syinen lankku päätyi pätkiksi ja siivuiksi.

Saarni siivut
2. Valmiita siivuja tuli 27 kappaletta. Mitat pit435 lev50 pak15. Osat numeroin tarkkaan jolloin siivujen järjestys on säilynyt koko projektin haluttuna. Tämä saarni oli todella suora syistä joten lopullinen kuviokin on varsin säännöllinen.

Saarni siivu jyrsittävänä
3. Seuraavaksi siivujen reunat tuli jyrsiä haluttuun kulmaan, sopivan lieriön aikaansaamiseksi. Pikaisten laskutoimitusten jälkeen n. 7asteen kulmassa olevalla pyrstöuraterällä sain halutun viisteen aikaiseksi. Tällä kulmalla 26 siivua tarvittiin muodostamaan ympyrä. Jyrsintä vaiheessa kappaleiden sommitteluun on kiinnitetty huomiota, ottaen myös huomioon vuosirenkaiden suunnat.

Varmistus kokoonpano
4. Sitten pieni varmistus kokoonpano, mahdollisten virheiden havaitsemiseksi edes jo tässä vaiheessa. Kaikki näyttäisi olevan kunnossa.

Päiden trimmausta
5. Hieman päiden trimmausta, olihan noista siivuista saatava kaikista saman mittaisia. Tämän jälkeen osat oli valmiina ja lähdin kotiin niitä liimailemaan.

Liiman annostelua
6. Liimaukseen käytin cascolin polyuretaani liimaa. Aika sotkuista puuhaa, mutta luulisi ainakin pitävän.

Puristus
7. Paketti rulalle ja puristumaan. Tässähän näitä aiemmin esittelemiäni liinoja sitten käytetään kovalla menestyksellä.

Hyvinhän tuo tuosta liimaantui, lattian suojana ollut paperikin liimaantui kivasti kalvoksi rummulle. Se mitä tähän lyötäväksi sitten lopulta tulee, kalvo vai jotain muuta, on vielä mietinnässä. Tarkoitus kun on tehdä jotain hieman uutta ja kokeellista, mutta mieluiten kuitenkin jotain soivaa. Tästä projekti jatkuu pintojen siistimisellä ja sen soinnin kehittämisellä, siitä lisää myöhemmin.

Ja lähtihän se ääni siitä kiinni liimaantuneesta suojapaperistakin 😀

Share

WALLS final, day 3

Fin Ballet Les Pallets

Kolmen, tai oikeastaan kahden ja puolen päivän aherrus on nyt takanapäin. Pro Puu -keskuksen eteen on valmistunut viisi hyvin erilaista lumi, jää ja puu veistosta. Yhdessä Tuomas Vilpakan kanssa muodostimme Pro Puun tiimin ja vastasimme yhden seinämän toteutuksesta. Materiaaliksi päätyi varastolta löytyneitä kuormalavoja. Muiden seinien valmisteluista vastasivat eri koululta kootut opiskelijatiimit, sekä yhtä seinää oli ahkeroimassa joukko reippaita päiväkotilaisia.

WALLS 2012
Yllä olevan seinän toteutuksesta vastasivat Humpulan päiväkodin lapset. Pro Puun nokkamies Markku Tonttila esivalmisteli seinän koivuisine runkoineen ja lapset saapuivat tiistaina viimeistelemään seinän Jäädyttämillään ”lehti”-aihioilla. Ilme on pirteä ja tuo hieman metsäistä fiilistä.

WALLS WDC 2012
Taidekoulun porukka omalla sarallaan päätyi ylläolevaan lopputulokseen.

WDC WALLS
Kymenlaakson ammattikorkeakolun ryhmän työ on ehdottomasti ollut haastavuudeltaan vaativin. Suunnittelu olikin tehty hyvin tarkasti ja samalla tarkkuudella myös vastasivat toteutuksesta. Lumivallissa olevaa aukkoa ympäröi hallitusti asetellut kepit, luoden näin pintaan liikkeen tuntua.

pallit jäässä
Muotsikan porukka upotti muutaman tuolin osaksi seinää. Hauska idea se on tämäkin, ainakin työnimellä ”pallit jäässä”. Frozen Memories taisi olla se virallinen nimitys.

FIN BALLET LES PALLETS

Teokset ovat siis Satamakatu 2:ssa nähtävissä, teosten tekijöistä yms. lienee tuleva tiedot ainakin paikan päälle.

Share

Building WALLS, day 2

WDC 2012 WALLS

Tänäänkin päivä kääntyi iltaan siinä ulkosalla puuhastellessa. Nyt voidaan sanoa jo olevamme voiton puolella tässä veistos -urakassa. Huomena keskiviikkona 1.2.2012 lehdistotilaisuus klo 14 ja avajaiset heti tämän jälkeen.

Myös muiden seinien valmistajat näyttävät saavan valmista aikaan, joten seuraavaan postaukseen sitten luvassa kuvia, joissa valmiit teokset. Hieman tämä runsas ulkoilman nauttiminen näillä ilmoilla verottaa vireystasoa näin iltasella.

Designers Village WALLS

Share